
CYC Motor Photon: jeden silnik elektryczny do kilku rowerów
23 listopada, 2024
Kompletny napęd elektryczny do roweru CYC Motor X1 Pro. Część II.
27 grudnia, 2024CYC Motor X1 Pro Gen.4 to najmocniejszy silnik elektryczny do roweru, zarówno w ofercie producenta z Hong-Kongu, jak i w ogóle, dostępny na światowym rynku w 2024/2025 roku. Oto wszystko, co musisz o nim wiedzieć. Część I.
Część II
Część I
Spis treści
- Wstęp
- Specyfikacja X1 Pro Gen.4
- Wyjaśnienie parametrów
- Dla kogo jest X1 Pro Gen.4?
- Budowa i dostępne opcje
- Zrozumieć kwestię zębatek napędowych
Wstęp
Prawdopodobnie nie ma obecnie na naszej planecie napędu centralnego do konwersji rowerów, który mógłby się poszczycić większą mocą. X1 Pro, który zyskał już numer 4 (czwarta generacja) i rozwijany jest od początku działalności CYC Motor Ltd., posiada nominalną moc 5.000 W (5 kW), a w szczycie 6.000 W. Przy czym znane są przypadki „podkręcania” przez użytkowników silnika nawet do 8 kW i więcej. Ale oczywiście nie jest to dozwolone (utrata gwarancji).
W niniejszym wpisie omawiamy cechy tego najmocniejszego silnika elektrycznego do konwersji rowerów na e-bike, jego parametry i budowę oraz, co bardzo ważne, opcje w jakich można go zakupić, aby jak najlepiej dopasować do roweru oraz własnych potrzeb i preferencji jazdy. Wyczerpujący artykuł (wyczerpujący nie tylko temat, ale też piszącego i zapewne niejednego czytającego), z którego dowiesz się prawie wszystkiego, co chciałbyś wiedzieć, lecz bałeś się zapytać.
Specyfikacja najmocniejszego silnika elektrycznego do roweru z oferty CYC Motor Ltd.

Najmocniejsze silniki elektryczne do rowerów: z lewej wersja pod suport pressfit BB92 i z układem zębatek 63T/38T, z prawej pod BSA 68-83 i zębatkami 53T/32T
Specyfikacja odnosząca się do najważniejszych parametrów jest następująca:
- Moc znamionowa: 5.000 W (w szczycie 6.000 W)
- Maksymalny moment obrotowy uzyskany na korbie: 280 Nm
- Maksymalna ilość obrotów uzyskana na korbie (kadencja): 300 obr/min
- Maksymalna prędkość jazdy: >100 km/h
- Kontroler: CYC X12 (max prąd 180 A)
- Zakres pracy napięciowej: 36 V – 72 V (pakiety od 10s do 20s)
- Waga modułu silnika z kontrolerem i zębatką: 5,9 kg
- Waga całego zestawu: 7 kg
Co oznaczają powyższe parametry?
- Po pierwsze, odnosząc wartość mocy do firmowych rowerów elektrycznych dostępnych w sklepach, które ze względu na prawo są ograniczone programowo do 250 W, X1 Pro Gen.4 oferuje 20 razy więcej mocy. I ma to wiele konsekwencji, o których piszemy w dalszej części.
- Po drugie, rower zbudowany na tym silniku z uwzględnieniem jego maksymalnych osiągów, posiada bardzo duży moment obrotowy, co wymaga umiejętności jazdy (zrywanie przyczepności tylnego koła, podnoszenie przedniego koła roweru itp.).
- Po trzecie, na tego typu rowerze można osiągać bardzo duże prędkości i to również wymaga osobnego omówienia.
- Po czwarte, osiągnięcie maksymalnych parametrów wymaga zastosowania odpowiedniej baterii, najlepiej o maksymalnym dopuszczalnym napięciu nominalnym, tj. 72 V i bardzo wydajnej prądowo, a w konsekwencji dużej i ciężkiej.
- X1 Pro Gen.4 – najmocniejszy silnik do roweru. Do zadań specjalnych!
- X1 Pro Gen.4 – najmocniejszy silnik do roweru. Do zadań specjalnych!
- X1 Pro Gen.4 – najmocniejszy silnik do roweru. Do zadań specjalnych!
Dla kogo jest ów najmocniejszy silnik elektryczny do roweru?
Z powyższych faktów wynika jasny obraz, że napęd CYC Motor X1 Pro Gen.4, jako najmocniejszy silnik elektryczny do roweru, jaki można zainstalować, nie jest zabawką i nie jest dla każdego użytkownika (z uwagi na konieczność posiadania odpowiednich umiejętności jazdy), a tym bardziej nie nadaje się do każdego roweru. Tzn. zainstalować można go w niemal każdym rowerze z typowym suportem, ale ze względu na moc, moment i prędkość, rower powinien być solidny, zbudowany z mocnych komponentów, począwszy od ramy, zawieszenia (amortyzatorów) i kół, a na hamulcach skończywszy.
Po co powstał taki napęd i komu ma służyć? Na tego typu mocne silniki elektryczne do rowerów decydują się dwie grupy użytkowników:
- Osoby chcące używać go poza drogami, które znajdują frajdę ze swobodnej, niczym nieskrępowanej jazdy mocnym pojazdem dwukołowym, który przy wykorzystaniu manetki (bez pedałowania), nabiera po prostu cech motocykla typu enduro (oczywiście w zależności od samych cech danego roweru – takich, jak wielkość skoku zawieszenia, rozmiar opon itp.).
- Drugą grupą użytkowników decydujących się na ten silnik są osoby, które lubią mieć tzw. „zapas”. Chodzi o chwilową, incydentalną możliwość skorzystania z jego wysokich osiągów podczas normalnego i raczej na co dzień spokojnego użytkowania, podobnego do jazdy każdym górskim rowerem elektrycznym. W takim przypadku silnik prawdopodobnie nawet nie jest w stanie osiągnąć swoich maksymalnych wartości, chociażby z powodu ograniczenia wynikającego z faktu instalowania mniejszych baterii. Innymi słowy, gros użytkowników wybiera go ze względu na swoją własną dużą wagę czy jazdę w trudnym górskim terenie, wykorzystując przykładowo 50% jego możliwości, tj. do 2.500 W mocy z możliwością chwilowego „kopnięcia”, gdy będzie trzeba. Przy okazji takie podejście ma dodatkowe uzasadnienie – wydłużenie żywotności silnika.
Można wybrać opcję silnika z czerwoną aluminiową osłoną zamiast przezroczystej. Wygląda rasowo!
V-MAX – jak szybko?
Jak obliczyć teoretyczną maksymalną prędkość roweru z takim silnikiem? Przede wszystkim, maksymalną prędkość można osiągnąć tylko i wyłącznie używając manetki, ponieważ ilość obrotów na korbie (kadencja) przekracza możliwości człowieka w pedałowaniu. Wysoka kadencja dla człowieka to powiedzmy 100 obr/min, podczas gdy maksymalna kadencja X1 Pro jest aż 3 razy większa. Aby obliczyć prędkość maksymalną przyjmiemy wielkość koła 29 cali z oponą 2,3 cala. Takie koło ma obwód ok. 230 cm, czyli 2,3 m. Następnie przyjmiemy największą dostępną z tym zestawem zębatkę, czyli 42T. Przekładając to na najmniejszą koronkę tylnej kasety, tj. 11T (tak, wiemy, są też koronki 10T), uzyskujemy przełożenie 3,81x. Zakładając kadencję 300 obr/min, otrzymujemy równanie: 2,3 x 3,81 x 300 x 60 (minut) i wynik prędkości: ~160 km/h. Oczywiście to tylko teoria, bo w praktyce ograniczeniem będą wszelkie opory stawiane silnikowi.
Budowa zestawu X1 Pro Gen.4 i dostępne opcje
Jeśli już wiemy kto i po co chciałby sięgnąć po najmocniejszy silnik elektryczny do roweru, to pora omówić kwestie budowy zestawu i możliwych opcji do wyboru.
Zrozumieć kwestię zębatek napędowych i ich wielkości
- Porównanie wielkości zębatek i osłon CYC Motor: z lewej 63T, z prawej 72T
- Porównanie wielkości zębatek CYC Motor z napędu X1 Pro Gen.4: 72T i 63T
Rzucająca się w oczy konstrukcja X1 Pro (ale także bliźniaczego, lecz mniejszego silnika X1 Stealth) charakteryzuje się przełożeniem napędu z silnika na zębatkę przez zewnętrzny łańcuch. Mamy tu następujące elementy: na osi silnika umieszczona jest zębatka 11T, z której za pomocą grubego, złotego łańcucha (podobnego do łańcuchów rozrządu w motocyklach) przekazywany jest napęd na układ dwóch zębatek. Pierwsza przyjmuje napęd z silnika przez wspomniany gruby łańcuch, a druga, to po prostu zębatka rowerowa, zresztą typowa, bo szeroko-wąska, mocowana na 4 śruby w standardzie BCD104. To przełożenie napędu redukuje na korbie wysoką ilość obrotów z silnika, a przy okazji zwiększa moment obrotowy uzyskany na korbie.
Układ zębatek CYC Motor składa się z zębatki rowerowej BCD104 (stalowa), zębatki napędowej z silnika (aluminium), osłony całego układu (aluminium) oraz śrub i dystansów.
W tym miejscu dochodzimy do pierwszej możliwości dokonania jakiegoś wyboru w konfiguracji napędu. Otóż, producent oferuje 3 wielkości wspomnianego układu zębatek, przy czym zmiana wielkości zębatki rowerowej, pociąga za sobą zmianę zębatki odbierającej napęd z silnika. Jest to pomyślane po to, aby zachować parametry momentu i optymalnych obrotów silnika podczas pracy. Nie należy więc, choć praktycznie jest to możliwe, samodzielnie zmieniać jedynie zębatki rowerowej na większą lub mniejszą, pozostawiając drugą zębatkę bez zmian. Najmniejszy dostępny układ to 53T/32T, gdzie 53T to ilość zębów w zębatce do silnika, a 32T to zębatka rowerowa. W tym przypadku jest to bardzo typowa wielkość dla współczesnych rowerów górskich z napędem 1×10, 1×11, czy 1×12. Druga dostępna para to 63T/38T i ostatnia: 72T/40T.
Sposób złożenia zestawu zębatek i montażu na pałąku wolnobiegu
Zębatki składa się inaczej w zależności od rodzaju suportu, do którego ma być zestaw dopasowany:
- Suporty BSA 68-83 posiadają dwa dystanse aluminiowe grubości 6 mm każdy i złożenie odbywa się w kolejności: osłona zębatki + dystans 6 mm + zębatka z silnika + pałąk wolnobiegu + dystans 6 mm + zębatka rowerowa
- Suporty BB92 pressfit posiadają jeden dystans aluminiowy grubości 11 mm i jedną podkładkę stalową ok. 2 mm i złożenie odbywa się w kolejności: osłona zębatki + podkładka stalowa + pałąk wolnobiegu + zębatka z silnika + dystans 11 mm + zębatka rowerowa
Różnica jest zarówno w dystansach, jak i w sposobie założenia zębatki z silnika (nad lub pod wolnobiegiem w zależności od wersji suportu).
Decydując się na zębatkę trzeba mieć na uwadze:
- czy będziemy jeździć po górach, gdzie zależeć nam będzie na wyższej kadencji (miękkie przełożenia), mniejszych prędkościach i większym momencie obrotowym na kole – wybrać zębatkę 53T/32T
- czy chcemy jeździć w bardziej płaskim terenie i uzyskiwać większe prędkości podczas jazdy na twardszych przełożeniach – wybrać zębatkę 63T/38T
- czy chcemy mocno zwiększyć moment obrotowy i jeszcze nieco zyskać na prędkości – wybrać zębatkę 72T/40T

Przy okazji tematu zębatek, warto zwrócić uwagę na najwyższą jakość wykonania elementów zestawu CYC Motor. Napędy centralne CYC Motor nie są tanie, ale widać dlaczego.
Ponadto należy sprawdzić czy większe zębatki, w szczególności 38T i 40T zmieszczą się w rowerze, nie będąc w konflikcie z ramą (tylnym widelcem/wahaczem roweru). Średnice zębatek można sprawdzić za pomocą dostępnych na stronie producenta szablonów – tutaj. Choć nie jest to do końca precyzyjne, bo szablony pokazują wielkość osłony zębatki, która po pierwsze jest nieco większa od samej zębatki, a przede wszystkim, osłona jest odsunięta od zębatki, a nas interesuje średnica zębatki w miejscu, gdzie jest najlepsza linia łańcucha i dotyczy to zębatki rowerowej, a nie napędowej silnika, bo ta jest odsunięta na zewnątrz od środka roweru. Dlatego podajemy średnice zębatek, które wynoszą odpowiednio:
- 32T = 135 mm,
- 38T = 160 mm,
- 40T = 170 mm
Oczywiście, zmiana zestawu zębatek, pociąga za sobą zmianę grubego łańcucha, bo zmienia się jego długość. Mamy tu odpowiednio następującą ilość ogniw: 53T = 40, 63T = 43, 72T = 46. Zwrócimy przy okazji uwagę, że dla zestawu X1 Stealth te ilości ogniw są inne, ponieważ Stealth, jako mniejszy silnik, ma mniejszą odległość od zębatki do osi silnika. Ponadto w X1 Stealth producent nie przewidział zębatki 72T/40T. Podsumowując, w całej ofercie CYC Motor występuje 5 różnych długości łańcuchów.
Część II