Firma CYC Motor (Hong-Kong) ogłosiła, że jesienią 2022 wprowadza do oferty nowe generacje swoich napędów centralnych do konwersji rowerów w rowery elektryczne. Starszy i mocniejszy X1 Pro z generacji drugiej wszedł w trzecią, a jego słabszy odpowiednik, wprowadzony na rynek później, bo dopiero w 2021 roku, przeskoczył generację drugą i od razu otrzymał numer 3. To dla zapewnienia zgodności nazewniczej, gdyż oba napędy bazują na tych samych rozwiązaniach technicznych. Wprowadzone zmiany są milowe i obejmują zarówno elektronikę, jak i kwestie mechaniczne.
Najważniejsze zmiany są w obrębie sterowania silnikiem, czyli kontrolera. Jest on zupełnie inny niż dotychczas stosowany kontroler ASI. Obecnie to własne rozwiązanie CYC Motor, dzięki czemu producent zyskał kontrolę nad jakością sterownika na etapie jego produkcji oraz nad zarządzaniem silnikiem. Równie istotna jest zmiana suportu i czujnika nacisku. Korby na kwadrat odchodzą w przeszłość na rzecz standardu ISIS, a czujnik nacisku oraz moduł bluetooth zmieniają swoje położenie. Dopełnieniem jest kilka innych zmian upraszczających montaż i zwiększających niezawodność.
Seria X sterowników została zaprojektowana od podstaw (na bazie platformy open source VESC®) w taki sposób, aby zapewnić optymalną pracę napędu, właściwie balansując między jego mocą, czułością i precyzją czujnika nacisku oraz manetką. Ma to sprawić jeszcze większą przyjemność z jazdy w sposób płynny i naturalny, tak jak dotychczas w żadnym innym napędzie rowerowym.
Dostępne mają być 3 modele: X6P, X6 oraz X12. Sterownik X6P przewidziany jest do niewprowadzonego jeszcze do oferty napędu Photon, X6 dedykuje się napędom X1 Stealth oraz X1 Pro i można powiedzieć, że odpowiada dotychczasowemu sterownikowi ASI BAC855. Natomiast dla wykorzystania pełnego potencjału napędu X1 Pro, przewidziany jest sterownik X12 (odpowiednio, jak w poprzedniej generacji ASI BAC2000). Sterowniki są kompatybilne z napędami poprzednich generacji.
Cechy nowych sterowników: natychmiastowe (od początku) oddanie mocy i momentu obrotowego, stabilne osiągi w terenie, responsywne zachowanie manetki, udoskonalone wspomaganie pedałowania. Posiadają szczelność w klasie IP66, co oznacza całkowitą szczelność (piasek, kurz, pył) i ochronę przed silnym strumieniem wody. Dzięki temu napęd można eksploatować w jeszcze trudniejszych warunkach oraz myć mocnym strumieniem wody. Również kable i złącza są wodoodporne, co powoduje, że żadna pogoda nie jest zła na wycieczkę.
Nowy kontroler i nowa aplikacja do zarządzania – CYC Ride Control. Intuicyjne i łatwiejsze w obsłudze zarządzanie sterownikiem i jego ustawianie.
Nowe napędy centralne CYC Motor są wyposażone w technologię wykrywania momentu obrotowego Gen 3 (zgłoszoną do opatentowania), opracowaną przez zespół inżynierów CYC i współpracujących zawodników/użytkowników. Wspólnie został osiągnięty świetny rezultat naturalnej i płynnej jazdy, jak nigdy dotąd. Czujnik zawiera zarówno moduł tensometryczny czujnika momentu obrotowego o wysokiej czułości, jak i moduł czujnika kadencji. Duża liczba biegunów czujnika kadencji pozwala na kontrolę w znacznie wyższym stopniu czułości i daje możliwość dostrojenia oprogramowania układowego do danych od użytkownika. Wynik? Bezprecedensowa jazda na rowerze elektrycznym!
Dane z czujników to jedno, ale ich właściwe wykorzystanie to oddzielna i jeszcze trudniejsza kwestia. Sekretem sukcesu jest tu oprogramowanie (algorytm), które zapewnia płynną jazdę. Oprogramowanie i całe rozwiązanie zostało opracowane z zawodnikami i udostępnione do testów partnerom, do których należą między innymi Ristretto Electric czy Coast Cycles. Rozwiązanie w wersji beta zostało także pokazane na targach EUROBIKE 2022, gdzie zyskało bardzo pochlebne opinie.
W nowym rozwiązaniu zmienia się również miejsce usytuowania czujnika – nie jest on umieszczony, jak dotychczas w suporcie i łączony kablem biegnącym na zewnątrz (podatnym na uszkodzenie), lecz znajduje się w przestrzeni przekładni silnika. Dzięki tym zmianom, w trzeciej generacji napędów CYC Motor zastosowano oś i korby w standardzie ISIS (na wielowypust z w pełni uszczelnionymi łożyskami), a nie „na kwadrat” jak dotychczas. Wszystko to razem podniosło niezawodność napędu.
Kilka dalszych zmian i usprawnień konstrukcyjnych sprawiło, że montaż jest prostszy i szybszy, a nade wszystko ma to zabezpieczać przed ewentualnymi błędami użytkownika podczas montażu. Poniżej przykładowe filmy z instalacji X1 Stealth GEN.3 w wersji BB92 (pressfit) oraz X1 Pro w wersji gwintowanej BSA.
Copyright: POWERower.pl (Bielsko-Biała) | CYC Motor Polska | Lift-MTB Polska | Paradox Kinetics Polska
Polityka korzystania ze strony | info@powerower.pl