Jaki silnik do roweru? Który napęd centralny jest lepszy? Porównanie!

październik 8, 2020
porownanie-napedow-start-image-1280x851.jpg

Jaki silnik do roweru wybrać? Czym różni się Bafang BBSHD 1.000 W od CYC Motor? Który napęd centralny jest lepszy – Bafang 500 W czy Lift-MTB? Jaki napęd elektryczny kupić? Oto najczęściej zadawane pytania, na które postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Jaki silnik do roweru wybrać? Wstęp do porównania.

Rzadko się zdarza, że otrzymywana na naszą skrzynkę mailową korespondencja zaczyna się od konkretnego zamówienia. Najczęściej najpierw pytacie o szczegóły techniczne, w tym zwykle o moc silnika. Pytacie także o prędkość maksymalną (pisaliśmy o tym tutaj) i różne inne szczegóły techniczne i funkcjonalne napędów elektrycznych do przeróbki roweru na e-bike. Z rozmów wynika, że wiele jest niewiadomych i sporo aspektów wymaga wyjaśnienia. Postanowiliśmy więc przygotować proste i czytelne zestawienie tabelaryczne suchych faktów na temat znanych nam napędów centralnych. Będą to:

Który napęd centralny jest lepszy? Czy są jeszcze inne?

e-bike wynalazki
e-bike wynalazki

Oczywiście nie posiadamy wiedzy na temat wszystkich dostępnych na rynku silników (tzw. KIT-ów) do przeróbki roweru w rower elektryczny. A wbrew pozorom jest ich całkiem sporo. Oprócz tych, wymienionych powyżej, którymi się zajmujemy, są jeszcze inne. Między innymi możecie spotkać choćby: Tongsheng, E-Go, Luna Cycle itp. Wpisując zapytanie dla wujka Google „electric bike conversion kit” albo precyzyjniej ze zwrotem „mid drive” otrzymujemy wiele lepszych lub gorszych, dziwnych i egzotycznych rozwiązań z różnych stron świata. Wpis na stronie Electric Bike już w 2014 roku wymieniał 26 różnego rodzaju zestawów elektrycznych do przeróbki roweru. Ile z nich przetrwało i rozwinęło się w firmowe rozwiązania, a ile upadło? Ile powstało w tym czasie nowych? Trudno powiedzieć, ale na pewno na liście nie znalazł się wtedy jeszcze francuski Lift-MTB, a obecnie jest jednym z bardziej dopracowanych rozwiązań.

Jakie są najważniejsze cechy silnika do roweru?

  • Moc silnika – naszym zdaniem wcale nie jest najważniejsza. Ważniejszy z punktu widzenia fizyki jest moment obrotowy, ale nie każdy producent podaje ten parametr. Ponadto, jeśli nawet jest podany, to też zwykle nie wiadomo co to dokładnie oznacza – w szczególności czy jest to moment obrotowy silnika czy już całego układu z uwzględnieniem przekładni. Dlatego skupimy się jednak bardziej na mocy i sugerujemy Wam byście traktowali ją jedynie poglądowo (jako pewna wartość odniesienia pomiędzy silnikami), a nie jako wyrocznia w wyborze napędu.
  • Prędkość – tego parametru nie znajdziecie w tabeli. Dlaczego? Bo to nie silnik ma prędkość lecz cały układ, a na to składa się wiele kwestii, jak chociażby przełożenie (przerzutka) czy wielkość koła.
  • Waga – mamy na tym punkcie kota. Dla nas to jeden z najważniejszych parametrów.
  • Niezawodność i trwałość – tego jednak nie uwzględniamy w tabeli

A co z silnikami Shimano, Bosch, Brose czy Yamaha?

Bafang M620 do "firmowych" rowerów elektrycznych
Bafang M620 do „firmowych” rowerów elektrycznych

To pytanie też czasem pada. I chociaż nam wydaje się to oczywiste i jasne, nie wszyscy o tym wiedzą. Otóż, wspomniane firmy produkują silniki do wykorzystania przez producentów rowerów elektrycznych. Spotkacie je w firmowych rowerach. A zatem konstrukcje ramy tych rowerów są zaprojektowane od początku w taki sposób, by zintegrować w niej któryś z tych silników. Innymi słowy, te silniki nie stanowią oferty dla użytkownika końcowego, by sam sobie przerobił na ich bazie swój rower w elektryka. Podobną ścieżką zmierza od jakiegoś czasu też Bafang. W ofercie posiada nie tylko napędy do konwersji, ale wygląda na to, że już nawet mocniej skupia się na silnikach dla producentów rowerów.

Porównanie napędów centralnych do konwersji rowerów w elektryki

Dla przejrzystości tabela jest opracowana w formacie PDF i po kliknięciu otworzy się w nowym oknie (nowej zakładce) przeglądarki.


Mamy nadzieję, że poniżej prezentowana tabela będzie żywa i uzupełniana o nową wiedzę, która przyda się każdemu miłośnikowi przeróbki własnego roweru na rower elektryczny. Jeśli macie doświadczenie z którymś z niewymienionych w tabeli napędów lub widzicie błąd w tabeli albo brakujące cechy do porównania, dajcie nam znać w wiadomości e-mail – kontakt do nas tutaj. W ten sposób mamy nadzieję, że powstanie w jednym miejscu usystematyzowana i spójna wiedza na temat napędów mid drive.

Zobacz porównanie napędów centralnych do konwersji rowerów na e-bike – PDF

Porównanie napędów centralnych do rowerów elektrycznych

 

 



Pytania handlowe


Zadzwoń: 886-586-554

Pytania techniczne


Zadzwoń: 690-174-232

Copyright: POWERower.pl (Bielsko-Biała) | CYC Motor Polska | Lift-MTB Polska | Paradox Kinetics Polska | Bafang Dealer | info@powerower.pl