Jaki silnik elektryczny do roweru typu fatbike? Przykład realizacji.
23 grudnia, 2023Porównanie napędów centralnych CYC Motor X1 Stealth Gen.3 vs Photon
8 stycznia, 2024Oto porównanie głośności pracy dwóch napędów centralnych do konwersji roweru w rower elektryczny – CYC Motor Photon i CYC Motor X1 Stealth Gen.3. Ostrzegamy! To nie jest wywód akademicki na podstawie badań laboratoryjnych.
To nie ma sensu…
Prezentowanie hałasu, czy też głośności jakiegoś urządzenia poprzez jego nagrywanie i publikowanie filmu, jest cokolwiek bez sensu. Wynika to z wielu czynników. Jednymi z nich są „inteligentne” algorytmy wbudowane w telefony i kamery sportowe, którymi w większości przypadków tego typu filmy są przez użytkowników nagrywane w terenie i umieszczane w internecie. One zakłamują rzeczywistość. Ze zdziwieniem oglądamy filmy, nawet własne, gdzie dźwięk silnika, albo po prostu odgłosy otoczenia, często wydają się mocno przesadzone albo odwrotnie – ściszone w stosunku do tego, co pamiętamy i kojarzymy z osobistego użytkowania.
Początkowo niniejszy film porównawczy nagraliśmy kamerą GoPro MAX, ale zorientowaliśmy się, że kamera optymalizuje dźwięk i sporo głośniejszy Stealth został na nagraniu ściszony. Ostatecznie nagraliśmy to mniej inteligentnym urządzeniem, czyli po prostu bezlusterkowym aparatem fotograficznym, posiadającym funkcje nagrywania. Miarodajne wnioski można by wyciągnąć z pomiarów głośności wykonanych specjalnymi mikrofonami w różnych sytuacjach, najlepiej w warunkach laboratoryjnych oraz w terenie, co de facto ciężko jest zrobić obiektywnie.
„Jęczy jak CYC” – inspiracja
Do przygotowania tego filmu i artykułu zainspirował nas (a raczej sprowokował) wpis na forum dyskusyjnym, gdzie jedna z osób zalinkowała film do prezentacji w terenie Photona, który nagrał nasz znajomy – Bohobike, gdy po wspólnie przeprowadzonej konwersji jego gravela z bambusa, na elektrycznego bambusowego gravela, pojechał nim w teren. Film dostępny jest tutaj. Na jego podstawie użytkownik forum napisał „a taki cichy miał być a jęczy jak cyc”. Zakładamy, że „jęczy jak cyc”, odnosi się do CYC X1 Pro lub właśnie do Stealtha. Faktycznie, oglądając nagranie, można mieć wrażenie, że odgłos Photona jest cały czas obecny. Dlatego postanowiliśmy, mimo wszystko, zrobić własne porównanie. Ale podeszliśmy do niego nieco inaczej. Nie jest to pomiar poziomu głośności, a raczej pokazanie stopnia odniesienia do czegoś innego, w takim celu, by osoba oglądająca mogła wyrobić sobie jako-takie, ale jednak własne zdanie, oparte na czymś więcej niż niemiarodajne nagranie z telefonu.
Jakie są znane fakty? Takie, że:
- CYC Motor X1 Stealth to kit z przełożeniem napędu przez zewnętrzny łańcuch, podobnie jak najbardziej znany X1 Pro.
- CYC Motor X1 Pro to napęd znany z tego, że nie jest cichy. Wydaje bardzo wyraźne odgłosy i na ten temat można w internetach znaleźć dużo materiału.
- CYC Motor X1 Stealth jest jego mniejszym i słabszym odpowiednikiem, działającym nieco ciszej.
…ale jednak to zrobiliśmy
Z taką wiedzą bierzemy się za porównanie Photona, który ma „jęczeć” tak jak X1 Stealth. Film nagraliśmy w tych samych warunkach cichego pomieszczenia. Oba napędy w tych samych trybach pracy „Street”, na pierwszym biegu wspomagania i bez obciążenia oraz na tym samym napięciu (ta sama bateria).
I nie chodziło o to, żeby pokazać, że Stealth jest napędem stosunkowo głośnym. Zarówno CYC Motor X1 Pro, jak i X1 Stealth wydają spory hałas i nie jest to tajemnica. Sposób przekładni napędu oraz moc obu silników (Stealth – 1500 W, X1 Pro od 3000 do 5000 W) niosą ze sobą pewne konsekwencje, czyli znaczny odgłos podczas pracy. W tym porównaniu chodziło o to, żeby rozwiać wątpliwości co do mniej znanego Photona i jego faktycznej cichej pracy.
Chodziło też o zwrócenie uwagi na charakter brzmienia Photona, które nie jest ani świdrujące, ani przenikliwe, lecz łagodne. Chcieliśmy także porównać go do głośności pracy czegoś innego, czego głośność może każdy z nas znać osobiście lub sobie wyobrazić. Wybraliśmy po prostu mechaniczne zabawki dla dzieci.
Wnioski – jak głośny jest CYC Motor Photon?
- Photon jest zdecydowanie cichszy od X1 Stealth. Bardzo zdecydowanie.
- Photon brzmi łagodnie, przyjaźnie, nie przenikliwie.
- Photon jest tylko nieco głośniejszy od małej, prostej kolejki jeżdżącej po drewnianych torach (napędzanej jedną baterią AA) i nawet cichszy od małego samochodu szurającego po plastikowym torze.
Być może, gdy jest obciążony, działa głośniej. To bardzo trudno ocenić, wychodząc z cichego pomieszczenia na zewnątrz, gdzie słychać wiele innych rzeczy wokół. Ale też większy hałas otoczenia sprawia, że odgłos silnika jest jeszcze mniej odczuwalny. Ciekawe co zarejestrowałaby nasza kamera w warunkach pokojowych, gdybyśmy w jakiś sposób zasymulowali w pomieszczeniu toczenie się kół po szutrze, po kamieniach, z uwzględnieniem szumu powietrza itp. Wystarczy zwrócić uwagę na nagraniu jak głośne wydają się odgłosy przesuwania kabli i części po podłodze lub chociażby przełączania kabla z baterii.
Sugestia – wyobraźmy sobie, że…
Wyobraźmy sobie teraz te dwie zabawki zabrane na zewnątrz, w teren – na drogę lub w góry. Czy puszczone obok jadącego roweru będą w ogóle słyszane? Nasza odpowiedź, bez względu na to, co kto publikuje w internecie i jak nakręcił dany film, brzmi: Photona w warunkach terenowych prawie w ogóle nie słychać. Wydaje odgłos, który nie jest ani głośny, ani przenikliwy ani dokuczliwy. Jest jak szum otoczenia, szum toczenia się kół po terenie itp. W odniesieniu do tego, co pamiętamy z użytkowania Bafanga BBS02 350 W, Photon jest bardzo nieznacznie od niego głośniejszy. Bafanga w zasadzie nie słychać w ogóle, ale wynika to zapewne z plastikowych przełożeń i jednak dużo niższej mocy.
Konkluzja, werdykt, opinia
Wg naszej subiektywnej opinii, problem hałasu napędu CYC Motor Photon w ogóle nie występuje, jako zjawisko, którym by trzeba było się zajmować, zastanawiać i brać je pod uwagę przy wyborze Photona podczas zakupu.