Jak głośny, a raczej jak cichy jest CYC Motor Photon
6 stycznia, 2024Niesponsorowany poradnik, jak się ubrać na rower elektryczny zimą
4 lutego, 2024Dlaczego akurat porównanie X1 Stealth i Photon?
Z początkiem 2024 roku oferta CYC Motor wyklarowała się w ten sposób, że powstało bardziej wyraźne niż dotychczas rozróżnienie zestawów ze względu na ich moc i, co za tym idzie, zastosowanie. Silnik CYC Motor X1 Pro otrzymał numerek 4, jeśli chodzi o swoją wersję. To najstarszy napęd oferowany przez CYC Motor. W zasadzie od niego firma zaczęła kilka lat temu całą przygodę z kitami do konwersji i wciąż go udoskonala, a opracowane przy okazji jego rozwoju rozwiązania techniczne wykorzystuje i wdraża do pozostałych modeli. W 2024 roku mamy więc w ofercie CYC Motor następującą gradację:
- X1 Pro Gen.4 – najmocniejszy napęd (i ta różnica w stosunku do Stealth się znacząco powiększyła) przeznaczony do budowy mocnych rowerów elektrycznych, a w zasadzie nie ma co się czarować – w obecnej formie to już w zasadzie do budowy motorowerów na prąd.
- X1 Stealth Gen.3 – napęd pośredni pod względem długości swojej historii oraz mocy, której i tak ma na tyle, żeby poradzić sobie z nawet ciężkim riderem w każdych warunkach terenowych i górskich, ale ze wskazaniem na wspomaganie pedałowania, chociaż i na samej manetce nie będzie klękał.
- Photon – napęd najmłodszy, najsłabszy, ale też z wieloma zaletami nie do przecenienia, z przeznaczeniem do budowy roweru, którym pojeździmy niemal wszędzie, oprócz ostrego haratania po górach.
O przeznaczeniu poszczególnych napędów pisaliśmy w niedawnym artykule, choć tam jeszcze była mowa o X1 Pro Gen.3, a nie Gen.4 – artykuł tutaj
Ponieważ Stealth jest pozycjonowany pomiędzy X1 Pro oraz Photonem, można go w zasadzie porównać w parze do obu tych napędów. Tyle, że w przypadku porównania do X1 Pro będziemy mówić w zasadzie tylko o tym, co X1 Pro ma większe, mocniejsze i o ile, bo koncepcje budowy są takie same. Tymczasem porównanie Stealtha z Photonem wydaje się ciekawsze, bo są to silniki elektryczne różniące się konstrukcyjnie i bardziej przydatna jest wiedza i zrozumienie tych różnic, żeby dobrze dobrać zestaw elektryczny do swoich potrzeb.
Parametry techniczne X1 Stealth Gen.3 oraz Photon
Na papierze różnice i podobieństwa wyglądają następująco:
Parametr/Cecha | CYC Motor Photon | CYC Motor X1 Stealth Gen.3 |
---|---|---|
Kontroler | CYC XP6 | CYC X6 |
Maksymalna moc ciągła | 750 W* | 1.500 W |
Maksymalny moment obrotowy (na korbie) | 110 Nm | 150 Nm |
Maksymalna ilość obrotów (na korbie) | 300 obr/min | 300 obr/min |
Obsługiwane napięcie baterii | 36 V – 52 V | 36 V – 52 V |
Masa całego zestawu | 4,4 kg | 5,1 kg |
Dostępne zębatki napędowe | 34T, 38T, 42T, 50T | 32T, 38T |
Kompatybilność z suportami | BSA 68-83 mm, 100 mm, 120 mm, BB92 Pressfit (przez adapter) | BSA 68-83 mm, BB92 Pressfit (przez adapter) |
* – w rzeczywistości maksymalna moc Photona to nawet 1.500 W (ustawienia dostępne z poziomu aplikacji CYC Ride Control), przy czym silnik obarczony jest dużym obciążeniem i narażony na szybszą awarię
Jak widać, w kwestii parametrów technicznych, podstawowe różnice tkwią w mocy i osiąganym momencie obrotowym. Pozostałe różnice dotyczą rozwiązań technicznych i są to: rozpiętość dostępnych zębatek oraz kompatybilność z suportami – do roweru typu fatbike, gdzie suport ma 120 mm nie użyjemy napędu Stealth.
Różnice w budowie między CYC Motor Stealth i Photon
Tu różnice widać od razu. X1 Steatlh, podobnie jak X1 Pro, przenosi napęd na korbę przez zewnętrzny łańcuch. Jest to podyktowane tym, żeby silnik odsunąć od osi suportu na pewną odległość i dzięki temu sprawić, że jego korpus unosi się do góry wzdłuż dolnej rury ramy roweru. Im bardziej stromo dolna rura się wznosi, tym wyżej umiejscawia się silnik, co ma powodować nie zmniejszanie prześwitu do podłoża. Innymi słowy, to nie silnik jest najniżej położonym elementem napędu, lecz zębatka, a więc tak jak ma to miejsce w przypadku rowerów bez silników. Tymczasem Photon jest napędem o zintegrowanej budowie, gdzie przełożenie napędu z silnika na oś odbywa się w jednolitym, spójnym „body”, które jest blisko osi suportu. Z tego powodu jego pozycja nie jest tak dobra pod kątem prześwitu, jak w motorze Stealth. To jest w zasadzie podstawowy aspekt rozróżniający i decydujący o przeznaczeniu obu napędów. Tam, gdzie prześwit jest ważny, czyli do jazdy w trudnym terenie z przeszkodami należy wybrać Stealtha.
Photon bez zębatki porównany do Stealtha z zębatką 32T
Ale uwaga. Stawiając sprawę uczciwie, nie można patrzeć na prześwit do podłoża tylko i wyłącznie w taki sposób, że mierzy się odległość najniżej znajdującego się elementu (np. zębatki czy korpusu silnika), gdy rower jest w pozycji poziomej i to wystarczy. W praktyce, podczas jazdy w terenie i przy pokonywaniu przeszkód, różne elementy typu skały, korzenie, pnie, co rusz znajdują się między kołami roweru. Z uwagi na budowę ramy rowerowej, największe przeszkody zmieszczą się tuż za przednim kołem roweru, a nie bezpośrednio pod suportem. Umiejętne najeżdżanie i pokonywanie takich przeszkód daje możliwość ich pokonywania nawet gdy są większe niż wskazywałby na to prześwit zmierzony „na płasko”. Silnik, choć nie zmniejsza prześwitu mierzonego „na płasko”, może utrudniać pokonywanie przeszkód, ponieważ wchodzi w obszar między kołami pod dolną rurą roweru. Usprawiedliwieniem dla tego typu konstrukcji jest fakt, że w zasadzie wszystkie rowery elektryczne mają więcej „mięsa” w okolicy suportu i dolnej rury (gdzie umieszczona jest bateria), więc prześwit do podłoża rozumiany praktycznie, a nie z płaskiego pomiaru, jest zawsze mniej lub bardziej zmniejszony. Zaletą napędu Stealth w niektórych przypadkach (w zależności od konstrukcji ramy) może być montaż wewnątrz trójkąta ramy, a nie pod spodem. Wówczas nie ma już absolutnie mowy o jakimkolwiek zmniejszeniu prześwitu.
Różnice dotyczące zębatek napędowych
W Photonie zębatka jest tylko jedna – ta, która napędza rower i zaprojektowana jest specjalnie dla Photona. Posiada odpowiednie przesunięcie poprawiające linię łańcucha. Dostępne są, jak podaliśmy wyżej, 4 różne rozmiary – 34T, 38T, 42T, 50T. Tymczasem do Stealtha pasują typowe zębatki rowerowe szeroko-wąskie w standardzie BCD104 i producent przewidział dwa rozmiary – 32T i 38T. Przy czym konstrukcja Stealtha jest taka, że mamy tu do czynienia z parą zębatek, bo druga to ta, która przenosi napęd z silnika przez tzw. „złoty łańcuch” i ona jest dedykowana i specyficzna tylko dla CYC Motor (szeroka, aluminiowa z dużą ilością zębów). Wymiana zębatki napędowej roweru (w sensie zmiany jej rozmiaru) wymaga wymiany drugiej zębatki w parze. Dla zębatki 32T parą jest 53T, a dla 38T – 63T.
Różnice w masie obu napędów
Waga całych zestawów:
- Stealth: ~5,1 kg
- Photon: ~4.4 kg
- Stealtha: ~4,2 kg
- Photona: ~3,5 kg
Legendy i fakty o głośności obu napędów
O głośności przygotowaliśmy oddzielny wpis – dostępny jest tutaj. Opisujemy w nim co i jak testowaliśmy i jakie z tego wyciągamy wnioski.
Na nagraniu prezentujemy głośność pracy obu napędów w warunkach „domowych”, bez obciążenia. W praktyce, w terenie, odnosi się wrażenie, że Photon jest prawie bezgłośny, czego nie można powiedzieć o X1 Stealth i tym bardziej o X1 Pro. Z różnych filmów dostępnych w YT można wnioskować, że Photon jest głośny. Trudno powiedzieć z czego to wynika – być może z jakiejś charakterystyki brzmienia, która jest w niezrozumiały sposób podbijana podczas nagrywania na kamerę czy telefon. Praktyka jest taka, że Photona prawie nie słychać i można w to wierzyć, bądź nie. Najlepiej to po prostu sprawdzić osobiście. W każdym razie odgłos jest nieznaczny i jednocześnie nie jest jakiś nieprzyjemny, świdrujący, przenikający itp. Jeśli hałas napędu elektrycznego stanowi dla ciebie problem, to przy Photonie go nie będziesz miał, a przy Stealth’cie będzie.
Podobieństwa
Podzespoły i części, które są identyczne dla obu napędów to:
- osie (opcjonalnie dostępne dwie długości: do suportu 68-83 mm oraz do BB92; dodatkowo Photon ma w opcji jeszcze dłuższą oś do fatbajków)
- Q-factor* (200 mm dla suportu BSA 68-83 mm i 220 mm dla BB92 pressfit)
- korby (na ISIS o długościach 165 mm lub 175 mm)
- wyświetlacze (dostępne SW102 i DS103)
- manetka (w standardzie kciukowa, lecz można zamówić inną – połówkową lub pełną, chociaż dla Photona oficjalnie takiej opcji producent nie przewiduje)
- aplikacja mobilna (na Androida oraz iOS)
- obsługa baterii (od 36 V do 52 V)
* – Q-factor jest ten sam bez względu na szerokość mufy suportu w rowerze z suportem gwintowanym typu BSA. Mufa może mieć od 68 mm do 83 mm i wówczas jest obsługiwana przez ten sam kit (tak Photon jak i Stealth). Po prostu, w zależności od szerokości mufy, stosuje się odpowiednią ilość podkładek dystansujących. Q-faktor w tym przypadku zawsze wynosi 200 mm. Powiązana z tym faktem jest oczywiście długość osi, która wynosi 180 mm. W przypadku suportu BB92 pressfit, długość osi to 200 mm, a Q-factor odpowiednio wynosi 220 mm. Wersja pressfit wykorzystuje tą samą oś, co rowery typu fatbike z mufą 100 mm. Fatbike’i z mufą 120 potrzebują jeszcze dłuższej osi (220 mm). Te faty obsługuje tylko Photon lub X1 Pro, lecz nie Stealth.
Photon z zębatką 34T porównany do Stealtha z zębatką 32T oraz porównania bezpośrednie z różnej wielkości zębatkami
Stealth Gen.1, Stealth Gen.3 oraz Photon – przykłady realizacji w rowerach: MTB, gravel, fatbike