
Brama Orawska – 110 km na górskim rowerze elektrycznym
17 czerwca, 2019
Jaka jest maksymalna prędkość (Vmax) jazdy na rowerze elektrycznym?
12 sierpnia, 2019Oba napędy centralne, zarówno Bafang jak i Lift-MTB można kupić w cenie ok. 5.000 zł wraz z baterią. Wymieniamy ich najważniejsze cechy, aby ułatwić wybór jednego z nich do swoich potrzeb.
W momencie pisania niniejszego tekstu, mamy w ofercie tylko i wyłącznie napędy centralne, a w ich ramach trzy marki: Bafang, Lift-MTB oraz Paradox Kinetics. Każda z nich jest przeznaczona dla innego użytkownika. Bafanga rekomendujemy osobom posiadającym starsze rowery lub z nieco niższej półki (poniżej wyjaśni się dlaczego), preferującym raczej spokojniejszą jazdę po płaskim lub w lekkim terenie górskim. Lift-MTB dedykujemy osobom, które myślą o górach, rozumianych przede wszystkim, jako trudny teren MTB, gdzie mniej chodzi o nachylenie (bo to można ogarnąć także Bafangiem), a bardziej o kamienistą czy usłaną korzeniami nawierzchnię. Paradox Kinetics to już topowa liga tylko dla osób z grubym portfelem, które posiadają zaawansowane rowery adekwatne do ceny greckiego napędu i wiedzą doskonale do czego będą ten napęd wykorzystywać.
O ile Paradox Kinetics mocno odbiega cenowo od pozostałych dwóch systemów, o tyle wspomniany Bafang i Lift-MTB oscylują w granicach, które można ze sobą wziąć do porównania, gdyż różnica w cenie między nimi nie jest bardzo wysoka (nieco ponad 1.000 zł w podstawowych i porównywalnych wersjach). Co więcej, oba napędy mają wiele cech wspólnych, dlatego w tym wpisie pokażemy cechy, które je łączą oraz istotne różnice. Wszystko po to, by samemu w sposób świadomy można było ocenić i zdecydować, który napęd będzie najlepszy do własnych potrzeb. Każdy indywidualnie może uznać cechy obu napędów za wady lub zalety. Dzięki temu, na bazie jasno, a co najważniejsze – obiektywnie, pokazanych różnic, samemu można dojść do najlepszego dla siebie wyboru.
O tym, że wyboru powinno się dokonać między którymś z napędów centralnych, a nie pomiędzy napędem centralnym i rozwiązaniem w kole, nie będziemy ponownie pisać. Jeśli osoba zainteresowana konwersją roweru w e-bike wciąż jest na wcześniejszym etapie przemyśleń, to polecamy ten wpis: Napęd elektryczny – dlaczego nie w kole? Jeśli mamy to już za sobą, to zapraszamy do dalszej lektury niniejszego tekstu oraz do śledzenia naszego bloga, bo kolejnym etapem rozważań nad wyborem rozwiązania, być może już ostatnim, będą przemyślenia na temat zalet i wad firmowych rowerów elektrycznych w stosunku do „zwykłych” rowerów z zainstalowanym napędem.
Do porównania wzięliśmy napęd Bafang oznaczony symbolem BBS01B posiadający moc 350 W, działający na napięcie 36 V. Jest on najbardziej zbliżony do Lift-MTB, który ma moc 400 W i także baterie 36-voltowe.
Bafang i jego cechy
- Zmniejszenie prześwitu w rowerze (prześwit to inaczej mówiąc „wysokość zawieszenia” czyli najniżej umieszczony element roweru, mający wpływ na możliwość pokonywania nierówności w terenie). Ma większe znaczenie dla osób planujących uprawiać kolarstwo górskie MTB. Co więcej, ów prześwit nie w każdym rowerze się pogarsza, a jeśli tak, to w zależności od kształtu ramy, pogarsza się w różnym stopniu – mniej lub bardziej akceptowalnym. Jeśli dolna rura ramy biegnie od samego początku stromo do góry w stronę główki ramy, to jest szansa, że prześwit będzie akceptowalny. Natomiast, jeśli prześwit pogarsza się znacznie, to i tak pozostaje to bez większego znaczenia dla osób jeżdżących po gładkich drogach, czy szutrach.
- Napęd praktycznie bezgłośny oparty o silnik bezszczotkowy. Konstrukcja zwarta o spójnym i dość estetycznym wyglądzie bez wystających ruchomych elementów. Posiada wyświetlacz monochromatyczny pokazujący podstawowe dane, w tym zużycie baterii, prędkość i aktualny bieg wspomagania. Oprócz przycisków przełączania biegów wspomagających podczas pedałowania, posiada manetkę umożliwiającą jazdę bez pedałowania (niezalecane) lub włączania wsparcia na żądanie podczas pedałowania. Wspomaganie jest mocniejsze na niższej kadencji (czyli przy wolniejszych obrotach pedałami) i siła wsparcia maleje dla wyższej kadencji. Prędkość jazdy, która dla wielu osób jest kluczowa (w sensie im większa tym lepiej) zależy od przełożeń biegów samego roweru, czyli wielkości przedniej zębatki i najmniejszej tylnej oraz wielkości kół roweru. Mocniejsze silniki (750 W czy 1000 W) pracują z większą ilością obrotów, co pozwala uzyskać większą prędkość (raczej tylko z manetki, bo przy dużych prędkościach kadencja jest zbyt wysoka, by dało się pedałować).
- Kompatybilność głównie z rowerami starszymi lub niższej klasy. Szczegóły:
-
Kompatybilny z suportami gwintowanymi BSA68 i BSA73 (nowsze rowery górskie wyższej klasy używają suportów wciskanych typu Pressfit). Przy zastosowaniu specjalnych adapterów jest możliwość montażu do pressfitów typu BB30 i PF30.
- Szerokość mufy 68 mm jest najlepsza dla zachowania linii łańcucha i montażu. Linia łańcucha to inaczej mówiąc usytuowanie przedniej zębatki w stosunku do tylnej kasety. Aby można było korzystać z całego zakresu przełożeń, powinna wypaść pośrodku. Przesunięcie występuje najczęściej na zewnątrz, czyli w prawo i powoduje, że przekos łańcucha na najlżejszych biegach staje się zbyt duży, co sprawia konieczność rezygnacji z używania jednej lub dwóch, największych zębatek w tylnej kasecie.
- Mufa szerokości 73 mm stwarza dodatkowe problemy z montażem i jeszcze pogarsza linię łańcucha.
- Ramy rowerowe posiadające system ISCG05 lub ISCG03 (są to uchwyty w okolicy suportu służące do montażu np. napinacza łańcucha stosowane w niektórych rowerach) wykluczają montaż Bafanga.
- Ramy zaprojektowane do szerokich opon, posiadające szeroki dolny widelec tylny, mogą być niekompatybilne.
- Wykluczony dla rowerów typu fat z szeroką mufą. Nadają się tylko wersje BBSHD dużej mocy, które mają szerokość suportu 100 lub 120 mm.
-
Istnieje możliwość montażu dwóch zębatek przednich i korzystanie z przedniej przerzutki. Wymaga odpowiedniego adaptera.
- Standardowa zębatka w zestawie to 46T lub większa, co nie jest korzystne dla jazdy w terenie górskim. W POWERower można zaopatrzyć się w odpowiedni adapter pozwalający zamontować zębatkę nawet 30T, która znacząco poprawia możliwości jazdy w górach. Jednocześnie, by sprawnie używać roweru w górach, najlepiej gdy tylna kaseta posiada 9, 10 lub 11 biegów z jak największą koronką 36T, 42T, 46T uzyskując przełożenie minimum 1:1, a najlepiej lżejsze.
- Wymaga montażu dodatkowego czujnika prędkości na tylnym kole
- Większa niż w Lift-MTB możliwość przewożenia na bagażniku dachowym na samochodzie (kompatybilność uchwytów)
Lift-MTB i jego cechy
- Zaprojektowany tak, by nie zmniejszał prześwitu w rowerze. Dla projektantów kierujących produkt do użytkowników uprawiających MTB w stylu trial, enduro, a nawet DH, był to kluczowy element. Dzięki płycie montażowej, silnik jest oddalony od zębatki, co pozwala na jego uniesienie. Mimo to, dla niektórych nielicznych i specyficznych ram, prześwit może ulec pogorszeniu. Istnieje możliwość zakupu wersji montowanej wewnątrz trójkąta ramy (najczęściej w rowerach typu hardtail, fat i niektórych fullach).
- Napęd oparty o silnik szczotkowy (nie jest bezgłośny). Wygląd całości mniej spójny i w ocenie wielu osób mniej elegancki – napęd z silnika przenoszony jest przez łańcuch na dodatkowe koło zębate. Są to dodatkowe elementy pogarszające estetykę i będące pod wpływem działania czynników zewnętrznych (np. błoto), aczkolwiek nie bardziej niż typowe elementy roweru takie jak łańcuch, zębatki, przerzutki.
- Kompatybilność z dużą ilością rowerów. Szczegóły:
- Najkorzystniejsze, gdy rama posiada mocowanie ISCG05.
- Dla rowerów bez ISCG05 lub ze starszym standardem ISCG03 mocowanie odbywa się przez jeden z 4 dostępnych adapterów kompatybilnych z różnymi suportami, w tym najpopularniejszym w nowych rowerach wysokiej klasy, suportem Pressfit BB92.
- W standardzie zębatka przednia 30T lub 32T; możliwość użycia większych zębatek, nawet 38T, choć dla jazdy górskiej nie ma to większego sensu.
- Dobra linia łańcucha umożliwiająca w zdecydowanej większości przypadków korzystanie z pełnego zakresu przełożeń, także największych koronek skrajnych w tylnej kasecie.
-
Napęd uruchamiany tylko i wyłącznie z manetki. Brak możliwości włączenia biegu i korzystania ze wsparcia działającego samoczynnie podczas pedałowania (brak dodatkowych czujników, jak chociażby czujnik prędkości, co można rozpatrywać w kategoriach wad – uboższy system w stosunku do Bafanga lub zalet – prostota, mniej okablowania i elementów podatnych na awarię czy zniszczenie podczas jazdy).
- W opcji standardowej napęd nie posiada wyświetlacza. Dostępny jest jedynie wskaźnik diodowy informujący o stanie rozładowania baterii. Opcjonalnie dostępny nieduży wyświetlacz pokazujący najważniejsze informacje podczas pracy napędu.
- Nie ma możliwości montażu dwóch „blatów” z przodu, a więc używania przerzutki przedniej. Nie stanowi to jednak wady, bo obecna tendencja w rowerach górskich i tak zmierza w kierunku napędów 1 x XX, czyli bez przerzutki z przodu.
- Mniejsza niż w Bafangu możliwość przewożenia na bagażniku dachowym na samochodzie (kompatybilność uchwytów).
Wspólne cechy
- Waga, która przybywa na rowerze po konwersji, jest porównywalna w obu napędach.
- Moce podobne i w zupełności wystarczające do jazdy także w terenie górskim (dla Bafanga z adapterem i mniejszą zębatką).
- Montaż baterii dowolny w zależności od miejsca w ramie roweru lub wożenie w plecaku. Dla systemu Lift-MTB jest to naturalne i zalecane przez producenta, dla Bafanga możliwe do uzyskania stosując baterie podobne, jak w Lift-MTB.
- Bardzo dobrze działający „Walk Assist” czyli wspomaganie podczas prowadzenia roweru pod górę (uruchamiane z manetki).
Podsumowanie
Aby wybrać najlepszy dla siebie napęd nie można kierować się tylko i wyłącznie parametrami – który jest mocniejszy lub pozwoli na szybszą jazdę. W rowerach, jako pojazdach z założenia lekkich i napędzanych siłą własnych mięśni, wspomaganie traktujemy tylko i wyłącznie jako wsparcie ułatwiające jazdę, pozwalające pokonać większe odległości lub odciążające organizm przed nadmiernym zmęczeniem. Przy wyborze napędu w pierwszej kolejności sugerujemy brać pod uwagę rodzaj roweru, jaki posiadamy, jego przeznaczenie, styl jazdy i teren, po którym będziemy się poruszać. Moce 750 W i większe uznajemy za zbyteczne, pociągające za sobą konieczność dźwigania cięższych i bardziej pojemnych baterii na wyższe napięcia (48 V w stosunku do 36 V).
Wybór sprowadza się do kilku zdań:
-
Lift-MTB może okazać się jedyną możliwością opcją dla właścicieli niektórych rowerów, zwłaszcza nowszych maszyn górskich. Powinni go wybrać wszyscy Ci, którzy planują w pełni korzystać z dobrodziejstw swoich górskich rowerów dla nieskrępowanej jazdy MTB.
-
Bafang będzie najlepszym wyborem, gdy technicznie jego montaż w rowerze jest możliwy, a celem jest jazda bardziej rekreacyjna lub nieekstremalna jazda górska.