Jaki silnik do roweru wybrać? Czym różni się Bafang BBSHD 1.000 W od CYC Motor? Który napęd centralny jest lepszy – Bafang 500 W czy Lift-MTB? Jaki napęd elektryczny kupić? Oto najczęściej zadawane pytania, na które postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
Rzadko się zdarza, że otrzymywana na naszą skrzynkę mailową korespondencja zaczyna się od konkretnego zamówienia. Najczęściej najpierw pytacie o szczegóły techniczne, w tym zwykle o moc silnika. Pytacie także o prędkość maksymalną (pisaliśmy o tym tutaj) i różne inne szczegóły techniczne i funkcjonalne napędów elektrycznych do przeróbki roweru na e-bike. Z rozmów wynika, że wiele jest niewiadomych i sporo aspektów wymaga wyjaśnienia. Postanowiliśmy więc przygotować proste i czytelne zestawienie tabelaryczne suchych faktów na temat znanych nam napędów centralnych. Będą to:
Oczywiście nie posiadamy wiedzy na temat wszystkich dostępnych na rynku silników (tzw. KIT-ów) do przeróbki roweru w rower elektryczny. A wbrew pozorom jest ich całkiem sporo. Oprócz tych, wymienionych powyżej, którymi się zajmujemy, są jeszcze inne. Między innymi możecie spotkać choćby: Tongsheng, E-Go, Luna Cycle itp. Wpisując zapytanie dla wujka Google „electric bike conversion kit” albo precyzyjniej ze zwrotem „mid drive” otrzymujemy wiele lepszych lub gorszych, dziwnych i egzotycznych rozwiązań z różnych stron świata. Wpis na stronie Electric Bike już w 2014 roku wymieniał 26 różnego rodzaju zestawów elektrycznych do przeróbki roweru. Ile z nich przetrwało i rozwinęło się w firmowe rozwiązania, a ile upadło? Ile powstało w tym czasie nowych? Trudno powiedzieć, ale na pewno na liście nie znalazł się wtedy jeszcze francuski Lift-MTB, a obecnie jest jednym z bardziej dopracowanych rozwiązań.
To pytanie też czasem pada. I chociaż nam wydaje się to oczywiste i jasne, nie wszyscy o tym wiedzą. Otóż, wspomniane firmy produkują silniki do wykorzystania przez producentów rowerów elektrycznych. Spotkacie je w firmowych rowerach. A zatem konstrukcje ramy tych rowerów są zaprojektowane od początku w taki sposób, by zintegrować w niej któryś z tych silników. Innymi słowy, te silniki nie stanowią oferty dla użytkownika końcowego, by sam sobie przerobił na ich bazie swój rower w elektryka. Podobną ścieżką zmierza od jakiegoś czasu też Bafang. W ofercie posiada nie tylko napędy do konwersji, ale wygląda na to, że już nawet mocniej skupia się na silnikach dla producentów rowerów.
Dla przejrzystości tabela jest opracowana w formacie PDF i po kliknięciu otworzy się w nowym oknie (nowej zakładce) przeglądarki.