
Jaki silnik do roweru? Który napęd centralny jest lepszy? Porównanie!
8 października, 2020
Rower elektryczny – na ile km wystarczy bateria?
14 października, 2022Rok 2022 już się zaczął i będzie na pewno specyficzny pod kątem dostępności wielu produktów z naszego życia oraz cen. W tym artykule postaramy się krótko opisać jakie przewidujemy tendencje i co warto kupić w 2022. Na których napędach elektrycznych do konwersji roweru się skupić i dlaczego.
Dostępność napędów elektrycznych do rowerów w 2022
Wiele branż, w tym w szczególności automotive, cierpi z powodu problemów z dostępnością elektroniki (jakby tego nie nazywać chodzi o półprzewodniki/mikroprocesory/czipy). Jest to związane z wieloma czynnikami. Wystarczy podać: pandemia i lockdowny, wojna technologiczna i gospodarcza USA-Chiny, pożary w fabrykach związanych z produkcją czipów. Ponieważ niemalże wszystko, co nas otacza, sterowane jest elektronicznie, więc bez elektroniki nie działa.
W naszej branży problemy z elektroniką są odczuwalne od końca 2021 roku, a w szczególności dotknęły napędy elektryczne CYC Motor. Producent korzysta z kontrolerów kanadyjskiej firmy ASI i to właśnie brak dostaw kontrolerów spowodował problemy z zapewnieniem ciągłości sprzedaży zestawów X1 Pro oraz X1 Stealth w końcówce roku 2021.
Obserwujemy także problem z zestawami centralnymi Bafang, z których dość powszechnie dotychczas dostępne wersje 250 W i 350 W (bodaj najpopularniejsze ze względu na niską cenę), aktualnie są trudno osiągalne.
Rozwój napędów elektrycznych i wyścig producentów
Wydaje się, że napędy: francuski Lift-MTB oraz grecki Hermes by Paradox Kinetics mają mniejsze problemy z produkcją. Aczkolwiek nie do końca. Ci ostatni borykali się z brakiem baterii, a Lift-MTB został nieco z tyłu pod kątem zaawansowania swojego rozwiązania – wciąż korzysta z silnika szczotkowego, wciąż nie ma na wyposażeniu standardowym poszukiwanych przez klientów dodatków, takich jak wyświetlacz, czujnik PAS (albo bardziej zaawansowany czujnik nacisku). Za to w chwili obecnej Lift-MTB jest dla nas najpewniejszym dostawcą dobrych baterii, choć z ograniczeniem tylko do napięcia 36 V, co jednak nie musi być żadną wadą (o tym nieco później). Zaletą tych baterii jest niska masa, małe wymiary i w razie potrzeby płaskie kształty (dobre do wożenia w plecaku).
Największy postęp (rozwój) w minionym roku zrobił CYC Motor. Gdy jeszcze w 2019-2020 roku w przystępnej cenie przez długi czas najlepszym rozwiązaniem do rowerów górskich był Lift-MTB, wtedy CYC Moto oferował tylko jeden zestaw X1 Pro o dużej mocy (aż do 5kW – właściwy do budowy mocnych rowerów) i dość drogi. Napęd w pierwszej wersji (Gen.1) wymagał jednak udoskonaleń. I tak, CYC Motor najpierw wprowadził ulepszoną wersję Gen.2, a następnie w 2021 firma dodała kilka kolejnych poprawek, określając je wspólnym dopiskiem „2021”. Jednak największym sukcesem okazało się opracowanie słabszej wersji napędu, która miała premierę w pierwszej połowie 2021 roku – X1 Stealth. Bardziej kompaktowy, lżejszy, ciut cichszy, słabszy, ale wciąż wystarczająco mocny (1.500 W) i przede wszystkim tańszy – po prostu zgrabny i aktualnie wg nas numer 1. Koniec roku przyniósł jeszcze jedno ważne ulepszenie – bardziej wytrzymały wolnobieg (freewheel) w wersji 2.0. Niestety, sukces przyćmił brak sterowników, bez których nie ma sprzedaży napędów elektrycznych do rowerów.
Najczęstsze awarie w rowerach elektrycznych
Żeby nie było do końca tak kolorowo, trzeba mieć świadomość, że każda rzecz mechaniczna i elektryczna podatna jest na awarie. Najpoważniejszym problemem w rowerach elektrycznych jest właśnie elektronika i kilka punktów mechanicznych najbardziej narażonych na duże obciążenia eksploatacyjne. Jeśli coś ulega awarii, to jest to zwykle sterownik lub wolnobieg w korbie. Ale trzeba wiedzieć, że w większości przypadków, awarie wynikają ze złego użytkowania. Z racji tego, że sterownik zwykle jest umieszczony nisko przy silniku, jest on narażony na wilgoć, czy wręcz zalanie. Choć producenci zapewniają o szczelności, to zawsze jest to ograniczona szczelność – raczej na zachlapania, a nie mocny atak wody (choćby krótkotrwały). Problemy z wodą stanowią największy odsetek wszystkich awarii i trzeba sobie zdawać sprawę, że nie są uwzględniane gwarancyjnie. Dlatego ważne jest odpowiednie traktowanie roweru podczas mycia, ale i jazdy (kałuże, deszcz, śnieg). Jednym z rozwiązań jest tu montowanie sterownika w innym miejscu niż silnik. Np. CYC Motor oferuje dodatkowe okablowanie, które pozwala zamontować sterownik choćby pod siodełkiem. Montaż taki nie jest jednak wspierany jakimś specjalnie wyszukanym, dobrym zestawem elementów mocujących. Trzeba liczyć bardziej na własną kreatywność i swoje patenty na montaż.
Na drugim miejscu awaryjności jest przeciążenie prądowe i przegrzanie. Zbyt duże baterie i „żyłowanie” napędu (np. podczas jazdy na samej manetce) przekłada się na dostarczanie do układu wysokich prądów (ampery), a to szybka droga do awarii elektroniki. Związane z przeciążeniami przegrzewanie się sterownika i silnika to też potencjalny powód do trwałych uszkodzeń.
W kwestii mechaniki, wszystkie elementy zużywają się w sposób naturalny. Jednak kilka niewłaściwych nawyków podczas użytkowania roweru elektrycznego przyczynia się mocniej do szybszego zużycia lub wręcz do nagłej awarii. Z naszych obserwacji wynika, że do takich skutków prowadzi używanie zbyt dużych zębatek przednich (niska kadencja – duże naprężenia), jazda z dużą prędkością lub na niskiej kadencji, nagłe operowanie manetką czy ruszanie z manetki.
Napęd elektryczny do roweru – co kupić w 2022?
Przypominamy o artykule, w którym zebraliśmy najważniejsze cechy napędów i przedstawiliśmy je w postaci tabeli porównawczej – kliknij tutaj.
CYC Motor X1 Stealth – numer 1
Jeśli mimo wszystko problem ze sterownikami zostanie zażegnany, to naszym numerem jeden do rowerów górskich w 2022 roku będzie silnik CYC Motor X1 Stealth, do którego rekomendujemy baterie o napięciach nie wyższych niż 48 V, a wystarczające są baterie Lift-MTB 36 V. Taki zestaw jest wciąż lekki, nieduży (nie szpeci zbytnio roweru) i nie zmniejsza prześwitu, więc jazda górska jest niczym nieograniczona. Zaletą roweru bez baterii (wożonej w plecaku) lub takiej, którą można łatwo odczepić od ramy (montowane na szynie), jest to, że rower sam w sobie może być lekki do transportu, a więc np. wożenia na dachu samochodu. Bateria 36 V ogranicza jego maksymalną moc, ale i tak pozostaje do dyspozycji wciąż mocny silnik. Takim właśnie jeździmy obecnie.
[UPDATE maj 2022] – Dostępność zestawów CYC Motor „idzie” na bieżąco! 🙂
Strona producenta – CYC Motor
Lift-MTB
Liczymy na to, że sytuacja z elektroniką się unormuje. Jeśli tak się nie stanie, to na pytanie „co kupić?” nie ma dobrej odpowiedzi – to co jest dostępne, choć nie zawsze najlepsze. Dość łatwo dostępny jest napęd Lift-MTB, ale jak wspomnieliśmy, technologicznie został nieco z tyłu, a obecnie przy konkurencji do X1 Stealth nie wygrywa nawet niższą ceną. Niemniej, w niektórych aspektach, jak choćby rozwiązania kwestii suportu, Lift-MTB może się pochwalić ciekawszymi patentami – możliwością zastosowania nowoczesnych osi z wielowypustem, a nie na kwadrat, stosowanych przez CYC Motor. Rzecz w tym, że CYC Motor, chcąc używać czujnika nacisku w suporcie, nie ma za bardzo innego wyjścia, jak suport na kwadrat. Zatem, dla osób świadomych wyboru i minimalizmu, jaki oferuje Lift-MTB, ten wybór może okazać się dobry. Choć trzeba przyznać, że w przypadku braku w ramie ISCG05, system mocowania Lift-MTB komplikuje się i podnosi koszt.
Hermes (Paradox Kinetics)
Hermes firmy Paradox Kinetics to napęd dostępny obecnie (styczeń 2022) łatwiej niż CYC Motor, ale jest to produkt cokolwiek dziwny. Z jednej strony najdroższy ze wszystkich, a z drugiej wcale nie najlepiej wyposażony w różne „gadżety” – nie ma wyświetlacza, czujnika nacisku, ani nawet PAS-a (czujnika pedałowania). Ma jedynie tempomat (blokada przy manetce pozwalająca nie trzymać manetki podczas pedałowania). Jest za to zwarta konstrukcja bez łańcucha przekładającego napęd z silnika na rower, świetny wygląd, wzorowe wręcz wykonanie (aluminium, karbon), chwalone przez wszystkich działanie manetki, wystarczająco duża moc (1.500 W), nowoczesny suport na wielowypust. Napęd dla osób z grubym portfelem, które nie potrzebują zbędnych gadżetów.
Bafang i inne
Napędy firmy Bafang bronią się same, bo są to zestawy dość niezawodne, bezgłośne i zwarte konstrukcyjnie (w całości zabudowane bez wystających ruchomych elementów) i przez wiele tysięcy kilometrów bezobsługowe. Zawsze są dobrym wyborem do rowerów trekkingowych, czy sztywnych MTB, czyli do turystyki i lekkiej jazdy w terenie górskim. Ograniczeniem Bafangów jest częściej występujący w porównaniu do innych zestawów z naszej listy, problem z kompatybilnością montażową w rowerze oraz zmniejszony prześwit roweru do podłoża (to dlatego zastosowanie jest głównie turystyczne) i zbyt duża zębatka w zestawie (częściowo problem da się obejść stosując specjalny adapter i mniejszą zębatkę).
Zapytaj nas o aktualną dostępność i ceny zestawów BAFANG.
Ceny napędów elektrycznych do rowerów w 2022
Nie ma wątpliwości, że ceny będą w 2022 wyższe niż w 2021. Wynika to z ogólnej sytuacji gospodarczej:
- brak towaru
- inflacja
- wzrost cen surowców i energii
- wysokie kursy walut
- bardzo duży wzrost kosztów transportu
- „nowy ład” zwiększający obciążenia dla firm
Z tym trzeba się liczyć w 2022 roku wybierając dla siebie napęd elektryczny do roweru. Dodatkowo, zmiany w prawie dotyczące e-handlu, które wprowadzono w Unii Europejskiej w lipcu 2021, związane z importem towarów spoza UE sprawiają, że nieopłacalne staje się sprowadzanie towaru na własną rękę bezpośrednio od producenta z Azji (zawsze doliczane jest cło i VAT).
Ceny podawane na naszej stronie nigdy nie stanowią oferty w rozumieniu K.C., choć zawsze staramy się zapewnić klientom taką cenę, jaka była w momencie zaliczkowania zamówienia.
Czy konwersja roweru na e-bike się opłaca?
Tak! Wciąż jest to bardzo dobra i korzystna opcja z wielu powodów. Między innymi:
- Mając dobrą bazę do konwersji (swój ulubiony własny rower), nie trzeba go sprzedawać (a każda sprzedaż to strata).
- Zawsze można wrócić do roweru „analogowego” (ważne choćby w przypadku awarii – do naprawy czy wymiany wysyła się dany element, a nie cały rower)
- Rower skonwertowany ma więcej możliwości niż „firmowy” e-bike (np. manetka, lepsza funkcja „walk-assist”, zwykle wyższa moc bez konieczności odblokowywania i utraty gwarancji)
- Wciąż koszt montażu napędu jest niższy lub porównywalny z różnicą w cenie, jaka występuje w rowerach firmowych w opcji zwykłej w stosunku do elektrycznej